Listan!

Jarina hade satt ihop en bra lista för fotobloggare som jag tänkte fylla i, kanske de flesta som läser här vet vem och vad jag är, men ifall det finns nya läsare så kan det ju vara instressant!

När började du fotografera?

jag har alltid tagit en bild eller två, men jag räknar med att det var när jag gick en kurs kanske 2012 som jag lärde mig hur kameran fungerade och då kunde jag börja styra bilderna och jag började fotografera mera, tillexempel mig och katten ibland.

DSC_0727-2

Vad har du för utrustning?

Jag har en Nikon fullformat – D750 som jag fotograferar med (och en Nikon med mindre sensor – D5200 som extra kamera) Obejktivet som oftast sitter fast på kameran är mitt Tamron 24-70 mm f2,8. Sen har jag tillhörande utrustning runt om men det tar så länge att räkna upp här att kanske vi tar det en annan gång.

Hur skulle du beskriva din stil?

Jag vet inte, när jag fotograferar för andra då vill jag försöka förstå vad deras stil är och leverera bilder de kommer vilja ha framme.

Men när jag fotograferar för mig själv och för konsten. Då blir det lätt mörkt och dovt, gärna lite grovt med, aldrig romatiskt och ljust. Men nån stil vet jag inte. Och fast det är ljusa bilder så är de dova, Som den här till exempel, jag tycker den är intressant. (jag ska sätta upp flera bilder från denna fotograferingen bara jag hinner)

DSC_0979-Redigera

Var fotar du helst?

Här är jag nog ganska öppen för det är oftast personer jag vill fotografera, men jag vill ha rätt personer i rätt miljö.

Vad skulle du aldrig fota?

Jag har inga begränsningar. Allt går! Allt kan man ta en bild på och få det intressant. Men klart man väljer vad som intresserar en mest, jag kryper sällan i blombänkarna och fotar blommor, men visst kan det hända det med, man ska aldrig säga aldrig.

Vilken är din favoritfotoblogg?

Jag har många favorit bloggar, men ingen renodlad fotoblogg. Men jag tror jag säger Maria och hennes blogg Tidstjuven.

Vilket är ditt bästa minne från en fotografering?

När jag första gången kände att jag lite visste vad jag sysslade med 2014 och tog den här bilden på min syster en het sommardag vid stranden. Den kan göras bättre, utan reflektioner och sådant och det ska jag göra någon dag, men jag minns bara hur glad jag blev över att ha tagit denna bilden.

DSC_0098-Redigera

Vilka tre saker kan du inte vara utan på en fotografering?

Kameran, utrustningen runt om, såklart. Mina idéer!

Vilken är den bästa fotograferingen du haft?

Svårt att säga, alla är bra på sitt sätt.

Vilket är ditt bästa fototips?

Börja tänka igenom dina bilder före du tar dem. Se din bakgrund, se bildens kanter och se motivet och komopsitionen. Att ta tvåhundra bilder för att få en bra är inte effektivt eller givande på något sätt, varken för fotografen eller modellen.

 

Kommentera

